Nieuws COVID-19

Om jullie de meest essentiële informatie rond COVID-19 te bezorgen, hebben we deze extra nieuwspagina opgezet. Alle meest recente updates kunnen gevonden worden via:

https://www.zorg-en-gezondheid.be/corona-richtlijnen-voor-zorgprofessionals

https://epidemio.wiv-isp.be/ID/Pages/2019-nCoV.aspx (indien dit een lege pagina zou weergeven, verander dan de taal instelling van de website naar NL)

31-08-2020

0800-nummers per provincie voor al uw vragen en noden aan de consortia cohortzorg

31-08-2020

Provinciale coördinatoren cohortzorg

27-08-2020

PERSBERICHT: Thuisverpleging helpt bij COVID 19-testing

23-07-2020

Webinar: de rol van de zorgraden bij een lokale heropflakkering

Bekijk hier het webinar omtrent de rol van de zorgraden bij een lokale opflakkering: https://www.youtube.com/watch?v=OntiJmTbUkE&feature=youtu.be


23-07-2020

Campagne contactopvolging

In deze fase van de coronacrisis is een cruciale rol weggelegd voor contactopvolging, want door een goede opvolging kunnen we vermijden dat COVID-19 zich opnieuw snel verspreidt onder de bevolking. Vanaf 20 juli worden de Vlamingen hier nog eens aan herinnerd, want dan gaat de nieuwe informatiecampagne van de Vlaamse overheid van start.

Alle informatie kunnen jullie hier terugvinden: https://www.zorg-en-gezondheid.be/campagne-contactopvolging-bij-covid-19

20-07-2020

Enquête werksituatie (vóór COVID 19)

We hebben samen de zorg opgenomen in extreem moeilijke tijden. Deze tijden benadrukten het belang van een sterke Eerste Lijn en die willen we samen verder versterken! Om de eerstelijnszorg de plaats te kunnen geven die ze verdient - centraal in ons zorgsysteem - is het belangrijk om zicht te krijgen op uw werkomstandigheden: bv. hoe werkt u samen met andere zorgverleners, hoe ondersteunt u patiënten/cliënten in hun doelen en zelfzorg. Om jullie noden in kaart te brengen, hebben we als Academie voor de Eerste Lijn een enquête opgemaakt. De Corona-crisis zal ongetwijfeld een impact hebben gehad op uw werksituatie. Toch willen we u vragen om de enquête in te vullen met het oog op 'normale' werkomstandigheden (dus vóór Covid19). Door uw ervaringen en mening in kaart te brengen, willen we noden identificeren om die samen aan te pakken.

Aan de hand van de resultaten van de enquête willen wij zicht krijgen op de mate waarin reeds aan doelgerichte zorg, zelfmanagement ondersteuning en interdisciplinaire samenwerking en integratie wordt gedaan en waar er nog bepaalde noden zijn vanuit jullie oogpunt. Die noden willen we - samen met jullie - in kaart brengen en aanpakken.

De enquête is specifiek gericht naar eerstelijnsprofessionals. We willen dan ook beroep doen op jou om samen met tenminste 10.000 collega zorgverleners in de Eerste Lijn deze enquête éénmalig in te vullen.

Doe je mee? Klik dan op deze https://academie-eerstelijn.be/in-10-000-stappen-naar-een-geintegreerde-eerstelijnszorg/, vul de enquête in en deel het gerust met je collega's die werken in de Eerste Lijn.

20-07-2020

Hieronder vindt u een brief van de Vlaamse Taskforce COVID-19 Zorg waarin deze vraagt aan alle thuiszorgvoorzieningen in Vlaanderen om extra alert te zijn omwille van de vastgestelde verhoging van het aantal bevestigde besmettingen met COVID-19 in onze maatschappij.

08-07-2020

Heeft u nog steeds problemen/vragen/tekorten rond beschermingsmateriaal?

Voor vragen over de praktische en logistieke aspecten van de levering aan de organisaties kan u terecht bij emtbelgium@health.fgov.be.

Voor vragen van individuele zorgverleners blijft gbbu-covidrequests@health.fgov.be het contactpunt.

06-07-2020

Lees hierbij de nieuwsbrief van de Vlaamse Overheid: 60 zorgraden formeel erkend en meteen actief in de strijd tegen COVID-19 

02-07-2020

22-06-2020

JE bent een leidinggevende IN ZORG EN WELZIJN?
ONTDEK HOE JE kan werken aan de veerkracht van je team

Live webinar - maandag 29 juni, 15-16u

Voor mensen actief in zorg en welzijn is de direct leidinggevende een heel belangrijke steunfiguur. Ook nu de urgente covid 19-crisissituaties achter ons lijken te liggen, speelt de teamverantwoordelijke een cruciale rol. Hoe kan je als leidinggevende aanwezig zijn en blijven voor elk van je medewerkers? Wat leren we uit de crisis: welke aanpak werkt goed of minder goed? Wat is de impact op de professionele drive van je medewerkers? Hoe creëer je als leidinggevende ruimte voor het echte verhaal achter de "ça va"? En hoe zorg je als leidinggevende voor je eigen veerkracht?

Kris Vanhaecht gaat in gesprek met:

  • Roel Eerlingen, is algemeen directeur van de Limburgse woonzorggroep Integro vzw
  • Erik Franck, verbonden aan de Universiteit Antwerpen en expert in burn-out en slaapproblemen, people management, stressreductie & veerkracht-versterking, communicatie en coachend leiderschap.
  • Hilde Helsen, ingenieur en vroeger actief in verschillende multinationals. In 2012 richtte ze TRAJECTUM op, een bureau voor transitiebegeleiding van individuen en organisaties.

Praktisch

Je kan de uitzending hier live volgen, zonder in te loggen.
Stel je vragen via het formulier: zo komen ze meteen terecht bij de redactie die alle vragen bundelt en bezorgt aan de sprekers.

Alle informatie op: https://is.gd/DWdHrL

18-06-2020

Meer informatie omtrent de voorwaarden voor de strategische voorraad van beschermingsmaterialen in de brief hieronder:

20-05-2020

Gisteren werd de 3de verdeling van chirurgische mondmaskers vanuit FOD VG opgestart, op analoge wijze dan de vorige keer.

Er werd op basis van de ingestuurde opmerkingen en informatie evenwel bijgestuurd.

  1. Betere communicatie - cf. brief en diverse begeleidende documenten op de website

Hieronder een bericht op website FOD.

https://www.health.belgium.be/nl/covid-19-informatie-betreffende-de-levering-van-de-maskers?fbclid=IwAR1bDtytfU55JFI0JQRx7SZOkZKtW_EB3rjTjWIkNrqF5h09lCjqWedll10

  1. Bijwerking van de lijsten met RIZIVnrs van thuisverpleegkundigen én zorgkundigen. - vanuit aangeleverde lijsten uit NPTV, FCSD, FASD en andere diensten of praktijken TV heeft men meer actuele gegevens aan de lijst kunnen toevoegen en de nu ook alle zorgkundigen ingeschreven in de TV praktijken toegevoegd. Wellicht zullen daardoor alleen reeds meer collega's effectief chirurgische mondmaskers kunnen ontvangen.
  2. De voorlopige planning van de leveringen voor de thuisverpleegkundigen en vanaf nu ook de zorgkundigen actief in de TV is voorzien:

Week 21 - van 18 tot 24 mei 2020

Huisartsen

Apothekers

Farmaceutisch-technisch assistenten

Thuisverpleegkundigen

Zorgkundigen

Vroedvrouwen

Week 22 - van 25 tot 31 mei 2020

Tandartsen

Mondhygiënisten

Podologen

Audiciens

Ergotherapeuten

Kinesitherapeuten

Week 23 - van 1 tot 7 juni 2020

Diëtisten

Logopedisten

Klinsche pyschologen en orthopedagogen

Zorgkundigen

Thuisverpleegkundigen


Eventuele tekorten (mits gedocumenteerd) in vorige en deze verdeling kunnen gemeld worden (bij voorkeur een 10-tal dagen na de start van de verdeling) via het e-mailadres gbbu-covidrequests@health.fgov.be. Dan zal uw verzoek naar bijkomende chirurgische mondmaskers onderzocht worden en wanneer nodig opgelost worden met een nalevering.

18-05-2020

Als bijlage vindt u de richtlijnen rond de geleidelijke doorstart van de Verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers, goedgekeurd door de Taskforce COVID-19 Zorg en aangevuld met de nodige veiligheidsmaatregelen.

De veiligheid van de gebruikers, medewerkers en vrijwilligers is een voorwaarde bij de doorstart. Neem als voorziening voldoende de tijd om u voor te bereiden voor deze fase en doe dat in nauwe samenwerking met de betrokken medewerkers en bestuursleden.

15-05-2020

13-05-2020

Hoe kan je als partner, familie of vriend veerkracht bieden aan mensen actief in zorg en welzijn? Ontdek de inzichten van Peter Adriaenssens, Ilse De Pauw, Katleen Evenepoel en Kris Vanhaecht tijdens het gratis webinar op 16 mei, 10 u. Meer info: https://bit.ly/3coFa7C 

04-05-2020

04-05-2020

30-04-2020

Verlenging sluiting CVK

29-04-2020

LIVE WEBINAR: JE WERKT IN ZORG EN WELZIJN? ONTDEK HOE JE JE VEERKRACHT KAN VERSTERKEN - 2 mei, 10-11 uur

Met Olivia Cools en Tine Daeseleire

Moderator: Kris Vanhaecht

Hoe laad je als zorgverlener of welzijnswerker je batterijen voldoende op in deze drukke tijden? Hoe zorg je voor jezelf en je collega's? Waar kan je hulp en ondersteuning vinden? Op basis van cijfers en getuigenissen gaat moderator Kris Vanhaecht met Tine Daeseleire en Olivia Cools in gesprek over veerkracht in coronatijden.

Over de sprekers:

Olivia Cools is psychiater en een van de initiatiefnemers van De ZorgSamen.

Tine Daeseleire is psycholoog bij The Human Link.

Kris Vanhaecht is verbonden aan KULeuven en een van de initiatiefnemers van De ZorgSamen.

Praktisch:

Je kan de uitzending live volgen, zonder je in te loggen.
Stel je vragen via het formulier: zo komen ze meteen terecht bij de redactie die alle vragen bundelt en bezorgt aan de sprekers.

Klik hier door om het webinar in je agenda te noteren en je vragen alvast te stellen

De ZorgSamen is een informatieplatform dat het mentale welzijn van alle medewerkers in de zorg- en welzijnssector ondersteunt.

28-04-2020

Vorige week, op 22 april 2020, heeft men vanuit de beroepsorganisatie 'Siz-Nursing' een enquête gelanceerd onder de titel "studie: COVID19 & verpleegkundige - Uw werk en uw privéleven". Deze studie richt zich op alle verpleegkundigen die tijdens de pandemie werken. De gebeurtenissen met betrekking tot het coronavirus hebben immers invloed op de werkomstandigheden en het privéleven.

Om de gevolgen van deze impact positief te kunnen verbeteren en de beleidsmakers te kunnen informeren, is het belangrijk om aantoonbaar bewijs te hebben. Hiervoor hebben we uw medewerking nodig. Door deel te nemen aan het onderzoek geef je je ervaringen concreet weer.

Bij voorbaat dank voor het feit dat u 15 minuten de tijd neemt om deze vragenlijst te beantwoorden. Deze studie blijft 3 weken online (tot 11 mei 2020). Na deze datum zullen de primaire analyses beginnen.

De studie is in het Nederlands toegankelijk via de volgende links:

24-04-2020

UPDATE mondmaskers

Het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid en de FOD Volksgezondheid hebben ons laten weten dat een tweede bedeling van mondmaskers zal gebeuren vanuit de FOD Volksgezondheid. Ondertussen is de verdeling opgestart. Dit gebeurt via de provincies en gemeenten.
U zou hier eerstdaags bericht moeten over krijgen met een brief of e-mail. Indien niet, kan u zich wenden tot uw gemeente. Er zijn 50 mondmaskers per riziv nummer voorzien. We zijn blij dat jullie opnieuw (voor even) kunnen beschikken over deze extra beschermingsmiddelen en blijven streven naar extra middelen en een volgende verspreiding zoals wij deze eerder vanuit NPTV organiseerden.

20-04-2020

Nieuwsbrief Psychosociale Hulpverlening

16-04-2020

Cohortzorg

Laatste update 27-04-2020

Draaiboek schakelzorgcentra - versie 1.5

30-03-2020

Update verdeling mondmaskers

De eerste verdeling van mondmaskers via ons platform is ondertussen afgelopen! Wie zijn mondmaskers niet heeft afgehaald maakt hiermee collega thuisverpleegkundigen gelukkig, namelijk zij die ook een aanvraag hadden ingediend maar door tekorten of technische problemen niet konden bediend worden. Deze zullen in volgorde van aanvraag uitgedeeld worden en zullen hier deze week een email voor ontvangen. 

26-03-2020

Update verdeling mondmaskers

De eerste verdeling van mondmaskers via ons platform is ondertussen volop bezig! We hebben de voorbije dagen alles op alles gezet om de zelfstandige thuisverpleegkundigen voor even uit de nood te helpen. We doen ons uiterste best om iedereen te helpen maar de aanvragen waren enorm! Indien u geen email heeft gekregen met bevestiging, dan was uw RIZIV nummer reeds via een groep of praktijk doorgegeven en ontvangt u via hen maskers. We zetten alles in om aan nog meer maskers te geraken. We keep you posted! 

Update 22-03-2020

Communicatie over advies 9577 van de HGR en aanbevelingen van de Risk Assessment Group over het gebruik van mondmaskers

Update 22-03-2020

Update 22-03-2020

Update: 20-03-2020

Herbruikbare maskers 

Zoals u waarschijnlijk al gehoord heeft, is er gisteravond een grote levering van beschermingsmaskers in België aangekomen.

Ook de thuisverpleegingssector zal hiervan profiteren, wat een zeer goede zaak is.

Het transport wordt georganiseerd...

U zult ook zeker het belang begrijpen van het juiste gebruik van deze beschermingsmiddelen (het vermijden van contaminatie, maar ook het vermijden van verspilling...!). Wij nodigen u uit om de aanbevelingen van Sciensano in dit verband te raadplegen op hun website (https://epidemio.wiv-isp.be/ID/Pages/2019-nCoV.aspx) .

Hieronder staan de belangrijkste zaken van de Sciensano aanbevelingen voor stoffenmaskers:

Waarom herbruikbare, wasbare maskers gebruiken?

  • Omdat wegwerpmaskers waarschijnlijk schaars zijn
  • Omdat we ons moeten concentreren op de wegen die voor de meeste verspreiding zorgen
  • Omdat maskers zowel het aantal met virus beladen druppels die worden ingeademd verminderen, als de mogelijkheid wegneemt om neus en mond aan te raken

Voordelen

  • Bij gebrek aan een alternatief, kan het publiek ademhalingsbescherming improviseren uit t-shirts, sjaals of andere stoffen, maar men waarschuwt dat ze waarschijnlijk niet zo beschermend zijn als medische maskers of ademhalingstoestellen.
  • Het is een beter alternatief voor de bevolking dan de verkeerde alternatieven (zoals wegwerpmaskers die gewassen of gekookt worden) die mensen zouden kunnen gebruiken in geval van een tekort aan maskers.
  • Het aanbieden van een afwasbaar masker aan de bevolking kan de openbare paniek verminderen, kan een oplossing zijn voor plotselinge toename van de consumptie en kan het tekort aan maskers voor eenmalig gebruik voor zorgverstrekkers beperken.

Nadelen

  • Maskers van stof (bijv. Katoen of gaas) worden onder geen enkele omstandigheid door de WHO aanbevolen.
  • Er is momenteel geen eenvoudige, betrouwbare manier om maskers te ontsmetten en mensen in staat te stellen ze meerdere keren veilig te gebruiken.
  • Het gebruik ervan kan gebruikers een vals gevoel van bescherming geven dat het nemen van risico's zou kunnen aanmoedigen.
  • Niet aanbevolen voor zorgverstrekkers.

Update 19-03-2020

Richtlijnen COVID-19 voor mantelzorgers

Update 18-03-2020

Omzendbrief thuisverpleegkundigen 

Hieronder vindt u de omzendbrief 2020/01 over de maatregelen die zijn genomen met betrekking tot het lezen van de eID door de verpleegkundigen tijdens de crisisperiode in verband met COVID-19.