
Wat is een gemeenschappelijke mentorenopleiding?
“Er zou een nieuwe, gemeenschappelijke mentorenopleiding
voor studenten verpleegkunde
georganiseerd worden. Wat is dit precies?”
Sam Cordyn, beleidsmedewerker
van het Wit-Gele Kruis, schept
duidelijkheid.
Bij de invoering van de vierde opleidingsfase
en de verdiepende stages in
de bacheloropleiding verpleegkunde
werd het ‘adviescomité verdiepende
stage’ in het leven geroepen. Een van
de doelstellingen van dit comité was
om een gemeenschappelijk voorstel
uit te werken voor de opleiding tot
mentor. Want elke hogeschool heeft
vandaag wel zo’n opleiding maar er is
weinig uniformiteit.
Het adviescomité vroeg aan de
Vlaamse Hogescholenraad om een
voorstel voor een kwalitatieve gemeenschappelijke
mentorenopleiding
uit te werken. Het uitgangspunt? De
noden die leefden bij de invoering van
de verdiepende stages in de vierde
opleidingsfase.
Het voorstel werd regelmatig
voorgelegd aan het adviescomité,
opdat alle partners feedback konden
geven. Rond het financiële aspect en
de capaciteit dienen nog afspraken
gemaakt te worden, maar de krijtlijnen
voor de nieuwe mentorenopleiding
liggen inmiddels vast.
Doelgroep
Alle huidige en toekomstige stagementoren
voor de bachelorstudenten
verpleegkunde in Vlaanderen en het
Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Toelatingsvoorwaarden
Zowel gegradueerden, bachelors als
masters in de verpleegkunde worden
toegelaten tot de opleiding, op
voorwaarde dat zij:
• al mentor zijn van bachelorstudenten
verpleegkunde of;
• mentor worden van bachelorstudenten
verpleegkunde bij de aanvang
van de opleiding.
Kan jouw organisatie nog niet
beantwoorden aan deze instapvoorwaarden?
Dan zullen hogescholen,
om de spreiding van de stageplaatsen
niet verder te ontwrichten, je cursisten
ondersteunen en een student uit
opleidingsjaar 2, 3 of 4 voorzien.
Aanpak
Het voorstel van mentoropleiding
behelst drie werkvormen: (1) fysieke
contactmomenten (vier dagen
gespreid over een volledig lesjaar), (2)
een digitaal platform met theoretische
onderbouw en (3) een groeiportfolio
die bestaat uit reflecties en doe- en
verwerkingsopdrachten, gekoppeld
aan twee individuele coachingsgesprekken.
Inhoud
Er zijn zeven opleidingsdoelen
vooropgesteld. Enerzijds algemene en
brede opleidingsdoelen:
1. De mentor is in staat om een
kritische reflectie te maken van
zichzelf als mentor en van zijn
werkomgeving als stageplaats.
2. De mentor neemt een voorbeeldrol
op, profileert zich als mentor en
neemt acties om op zijn eigen
afdeling een open leerklimaat te
bevorderen en zijn team te ondersteunen.
3. De mentor zorgt voor verbinding
tussen alle betrokken partijen.
Anderzijds opleidingsdoelen die
focussen op de rechtstreekse relatie
met de student:
4. De mentor creëert leerkansen
aangepast aan de beginsituatie, de
manier van leren, het opleidingsniveau
en de individuele leerdoelen
van de student.
5. De mentor creëert een optimale
omgeving en voldoende leerkansen
voor competenties op bachelorniveau,
zoals klinisch redeneren,
evidence based practice, autonomie,
creativiteit, assertiviteit, ethische zorg,
kwaliteit van zorg, coördineren en
organiseren van de zorg.
6. De mentor begeleidt en coacht
de student in het behalen van zijn
leerdoelen.
7. De mentor geeft regelmatig via een
correcte methodiek constructieve
feedback aan de student en de
stagebegeleider over het leerproces
van de student.
Alle bestaande opleidingen zullen
geïntegreerd/ingepast worden in de
nieuwe gemeenschappelijke uniforme
mentorenopleiding. Daardoor zullen
alle stagementoren in de toekomst op
dezelfde manier opgeleid worden.
Ben je momenteel al mentor? Dan kan
je studenten blijven begeleiden zoals je
altijd deed.
Zowel de ‘nieuwe’ mentoren als de
reeds gekende (huidige) mentoren,
zullen alle stagiaires verpleegkunde
kunnen begeleiden.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.